Mamma80- Du vet vem

Lite tankar om olika saker.

Kategori: Allmänt

Har precis suttit och läst lite bloggar och kan inte sluta förundras över hur folk orkar hålla på. Gör så att gör punkter på varje grej.

1. Låta barn på 3 månader få smakprov på mat.

Ja detta blev ju en väldigt stor diskussion efter att bloggaren Dessie skrivit att hon låtit sin snart 3 månads bebis fått smaka på lite pure på en tesked. Saken är den att både min mamma och jag har gjort samma sak. Jag har låtit våra barn få smaka på nån potatiapure och mangopure när dom är 3 månader. Även mosad banan har dom fått testa. Sen när Claudia och Kate var 4 månader så fick dom vanlig mat då det inte räckte med välling och ersättning. Dock får man vara försiktig, man måste hålla utkik efter minsta lilla förändring i magen, som inte är normalt vid byte av mat, och se hela tiden hur barnet mår. Som föräldrer får man gå lite på känsla och man känner sitt barn. Vår Jennifer ammades i stort sett enbart ända upp till 1 åra ålder. För hon ville inte ha något annat. Så min slutsats är att varje barn är olik ett annat och märker man att barnet är redo för en liten tesked med nåt annat än välling på så kör. Men som sagt, var uppmärksam. Man gör det som kännd rätt för en själv.

2. Predika, jag gör rätt inte du.

Detta är också en stark sak som diskuteras överallt känns det som. Så många mammor som anser att deras sätt är det enda rätta. Dom säger att dom läst böcker hit och dit och kollat alla fakta som finns. Visst kan jag förstå att en första gångs mamma gärna läser och tror att allt som står i böcker och allt som sägs på BVC måste följas slaviskt. Jag tror att när man har fler barn vågar man lite mer. Man kanske kan känna på sig eller uppfattar saker på ett annat sätt. Själv har jag alltid följt min mammas tips sen första barnet och inga av mina barn har några som helst fel. Men återigen så får alla göra på sitt sätt och inget sätt är fel. En mamma/pappa känner sitt eget barn och vet vad som passar barnet bäst. Så vill du som mamma säga till en annan mamma hur det funkar för dig så kanske inled kommentaren/konversationen med Detta funkar för mig. Och säg inte hur fel kågon annan gör för det kanske är rätt för den du säger det till.

Detta var 2 punkter. Det kommer komma mer men måste laga mat åt familjen. Ha det så bra så länge.



Kommentera inlägget här: