Mamma80- Du vet vem

P-Piller och Antibiotika.

Kategori: Allmänt

Mötte en kompis igår och fick värlens chock när hon kom rund om magen. Blev så förvånad då jag vet att personen gör allt för att tappa i vikt och INTE vill ha fler barn. Vi börjar och prata och jag ser att det är något med henne. Då släpper hon bomben, hon är gravid. 
Men hur undrar ju jag då jag vet att hon är stenhård med sina p-piller, ja jag vet man kan bli gravid ändå, men hon har inga p-piller barn sen innan. 
 
Då berättar hon att när hon upptäckt detta så ringde hon Mödravårdcentarel direkt och undrarde om det kunde ha med hennes omgångar av antibiotika att göra, och japp det det kan bli så. 
Då visar det sig att antibiotika kan slå ut p-piller vilket då leder till att man inte längre är skyddad. Detta är inget som läkaren har förklarat för henne utan släppt henne vind för våg och nu mår hon jätte dåligt :( 
 
Jag har själv ätit p-piller men aldrig hört om detta, har ni? 
 
Så här står det på 1177:
 

Det är riktigt att antibiotika kan minska förmågan att ta upp hormonerna i p-piller från tarmen och sen vidare ut i blodet. Men det handlar om små och troligen helt betydelselösa skillnader.

Eftersom det är svårt att forska på detta så det inte möjlig att besvara din fråga på ett helt säkert sätt, men allt talar enligt många forskare för att p-piller har effekt även om man äter antibiotika. Det finns några få undantag, antibiotika som används mot några ovanliga infektionssjukdomar, där är risken för oönskad graviditet är bevisat ökad. Men för alla vanliga antibiotika, som vanligt penicillin och Furadantin, kan man känna sig lugn.


Så prata med din läkare innan du äter antibiotika om du samtidigt äter p-piller!